Wszystko rozpoczęło się ponad dwadzieścia lat temu, gdy w Poznaniu zrodziła się idea certyfikowania jakości tradycyjnych wielkopolskich wyrobów mięsnych i informowania klientów, gdzie warto robić przedświąteczne zakupy. Pomysł niepostrzeżenie przerodził się w cykl imprez „Wielkanoc - Mięsne Święta - Polska Tradycja”.
Wiadomo, że w okresie przedświątecznym, odbywają się liczne imprezy odwołujące się z jednej strony do rodzimych obyczajów, z drugiej zaś promujące polskie mięso i jego przetwory.
W zamyśle autorów tego projektu ten właśnie okres sprzyja – jak żaden inny w ciągu roku – do popularyzacji idei żywienia człowieka w oparciu o mięso, bowiem Wielkanoc uchodzi w polskiej tradycji za święta najbardziej mięsne. Wiąże się to z przeszłością, w której obowiązujące w kościele katolickim posty, były ściśle przestrzegane, a radość Wniebowstąpienia, objawiała się, z radością jedzenia i to potraw tłustych i wysokokalorycznych, które wraz z wiosennym przesileniem miały dać człowiekowi nową energię. Zapotrzebowanie na nią można też oczywiście tłumaczyć naturalną potrzebą wzmocnienia sił, po wyczerpaniu organizmu w czasie zimy. Niemniej jednak już od XVIII – XIX wieku w zestawie świątecznych potraw nie mogło zabraknąć obok jaj także drobiu i jego przetworów wędliniarskich.
Wychodząc zatem naprzeciw tradycji jak i pozostając w zgodzie z koniecznością odbudowy żywotnych funkcji człowieka po okresie zimowym, w ramach działań pod wspólną nazwą „Wielkanoc – Mięsne Święta – Polska Tradycja. Drób na Wielkanocnym Stole” również i w tym roku organizatorzy zamierzają zrealizować cykl imprez o charakterze promocyjnym i edukacyjnym.
Naszą Akcję podobnie jak w ubiegłym roku rozpoczęliśmy od udziału w poznańskim Jarmarku Wielkanocnym, organizowanym już od lat przez Urząd Miasta. W samym sercu miasta – na Placu Wolności 18 marca – przez wiele godzin całe rodziny miały okazję uczestniczyć w znakomitej zabawie kulinarno-edukacyjnej. Kilka tysięcy osób przez cały dzień ustawiało się w bardzo długich kolejkach do Mega Patelni ze strawą Drobiową i do stanowisk warsztatowych. Degustujący nie mogli też nachwalić się pierogów z drobiowym farszem przygotowywanych na oczach widzów w czasie warsztatów kulinarnych. W specjalnej strefie odbywały się prelekcje na temat bezpieczeństwa produkcji i sprzedaży mięsa drobiowego oraz konsultacje. Dietetyk radził, jak zachować zdrowie i zgrabną sylwetkę - to właśnie wtedy wiele osób dowiedziało się, że aby schudnąć, trzeba jeść mięso! Lekkostrawne, łatwo przyswajalne, bogate w białko, witaminy i składniki mineralne mięso drobiowe może być podawane właściwie w każdym wieku – może więc stanowić podstawę mięsnego wielkanocnego ( i nie tylko wielkanocnego ) menu zarówno dzieci jak i osób starszych – to tylko niektóre walory odżywcze mięsa drobiowego. W czasie rozmów z dietetykiem i wiele osób dowiadywało się , że kaczka czy gęś jest także bogatym źródłem pełnowartościowego białka oraz witamin z grupy B, które wpływają m.in. na sprawne funkcjonowanie układu nerwowego i przewodu pokarmowego. Krótko mówiąc drób to mięso o doskonałych walorach smakowych w każdej postaci: pieczonej, duszonej, gotowanej czy smażonej.
Tradycyjnie, jak co roku, a tym razem również jubileuszowo X raz odbyło się Ogólnopolskie Spotkanie Wielkanocne Hodowców, Przetwórców i Handlowców Branży Mięsnej. W specjalnie przygotowanej hali namiotowej w ramach Jarmarku Wielkanocnego w Poznaniu na Pl. Wolności odbyło się spotkanie, jednoczące wokół idei promowania mięsa drobiowego. To zawsze znakomita okazja do spotkań, dyskusji i wymiany poglądów w bardzo sympatycznej i mniej oficjalnej atmosferze.
W dniach 23 – 24 marca na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich gościliśmy z Akcją Promocyjną „Drób na Wielkanocnym Stole” na Targach Edukacyjnych.
Do Wielkanocnego Stołu na liczne prezentacje połączone z warsztatami kulinarnymi i degustacjami zaprosiliśmy rzesze młodzieży uczestniczące w tym bardzo szczególnym festiwalu ofert przygotowanych przez setki szkół średnich, zawodowych i wyższych z całego kraju i z zagranicy. Nasze stoisko promocyjne odwiedzało dziennie kilka tysięcy uczniów i nauczycieli goszczących w tym czasie na MTP. Atrakcje kulinarne przygotowane przez organizatorów Akcji Promocyjnej były nie tylko zaskoczeniem do uczestników imprezy targowej, ale były też znakomitą okazją do nawiązania ściślejszych związków między młodymi konsumentami a mięsem i wędlinami z drobiu. Rozbudzenie smaku wśród młodzieży jest nie lada sztuką, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, niełatwym z uwagi na trendy wegetariańskie i wegańskie w tej grupie wiekowej. Ale udało się! I udział w Targach Edukacyjnych należy uznać za nadzwyczaj udany przede wszystkim z uwagi na frekwencję i adresata – młodzież szkolną.
Mocnym akcentem, kończącym tegoroczne działania w ramach Akcji: „Wielkanoc – Mięsne Święta – Polska Tradycja. Drób na Wielkanocnym Stole” było spotkanie na Brackiej z przedstawicielami Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Te konferencje dla dziennikarzy polskich i zagranicznych organizowane w siedzibie PAP mają już swoją długoletnią tradycję. Spotkanie które miało miejsce 26 marca miało nie tylko charakter przedświąteczny i uroczysty ale bardziej roboczy. Jak zawsze przepięknie zaprezentował się tradycyjny Wielkanocny Stół z Drobiem, który nie tylko okazał się smaczny dla oka ale także dla podniebienia. Wielkanocny pasztet drobiowy, faszerowane filety drobiowe, galantynki z kurczaka czy wreszcie pierogi z drobiowym farszem mogły być ozdobą nawet najbardziej wyszukanego wielkanocnego stołu.
Ta wielka rozmaitość Akcji Promocyjnej „Wielkanoc-Mięsne Święta-Polska Tradycja. Drób na Wielkanocnym Stole”, którą przedstawiamy Państwu w najróżniejszych odsłonach – czy to na Targach Edukacyjnych w Poznaniu, czy na Poznańskim Placu Wolności podczas inauguracji Jarmarku Wielkanocnego, a także na X Spotkaniu Branżowym hodowców i przetwórców albo na Wielkanocnym Stole dla Dziennikarzy Krajowych i Zagranicznych w siedzibie PAP – nie byłaby możliwa gdyby nie finansowanie z Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego.